Annons:
Etikettallmänt-om-webbutveckling
Läst 551 ggr
Anna
1/18/15, 5:36 PM

Vad kostar en hemsida?

Detta är en fråga som ställs otroligt frekvent. Hur ser ni på ämnet? Är det en fråga som går att besvara, eller är den för generell? 

Dela med er av era tankar och funderingar,  och diskutera gärna hur ni resonerar vid prissättning.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
Melin
1/19/15, 1:23 PM
#1

Jag  får frågan ganska ofta

"Vad tar du för att göra en hemsida?"

Ofta är klienter helt oförstående för vad det innebär att bygga en hemsida - så för att göra det enkelt för mig  och klienten så kör jag alltid parallellen husbygge.

"Vad kostar det att bygga ett hus?" - Det beror ju på vilken typ av hus du är ute efter. Ska det  vara ett enkelt litet hus där du kan visa upp det du gör eller pratar vi herrgård med glasad veranda? Vill du att huset ska ha en gästlista där huset har en AI och anpassar varje rum utefter vem som befinner sig i det eller ska alla ha exakt samma upplevelse. Har du behov av att själv kunna möblera, måla och kanske bygga ut med nya rum då och då eller vill du att jag sköter den biten.

En hemsida är ofta abstrakt för icke insatta, hus är inte det. De vet att det kostar en bråkdel att bygga en lekstuga jämfört med en att bygga en kolonial villa med 10 rum.

Får du frågan så är mitt tips att du först förklara att det helt beror på vad de vill ha. Sen analyserar du det de säger och tillsammans med klienten går igenom vad de faktiskt behöver. En klient som säger att de vill ha en herrgård men faktiskt inte behöver mer än en villa i förorten blir oerhört tacksam när de får det presenterat för sig på rätt sätt.

www.melin.co
073 333 7 56

Stephanie
4/9/15, 7:36 PM
#2

#1 Bra liknelse att jämföra med hus! Det har ju folk lättare att förstå 🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Anna
4/10/15, 10:13 AM
#3

Jag får ofta frågan - och även om jag brukar försöka förklara att det beror på vad kunden vill ha, så känner jag ibland att det kvarstår en viss oförståelse vad gäller prissättning och mängden arbete som ligger bakom varje individuellt projekt.  Liknelsen med husbygge (#1) var ju jättebra - det ska jag använda mig av i framtiden om det uppstår situationer där det behövs. 🙂

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Upp till toppen
Annons: