Annons:
Etikettcms-wordpress
Läst 629 ggr
Melin
2015-01-19 13:44

October CMS

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Även om många idag använder Wordpress och/eller Joomla så finns det en uppsjö med andra CMS-verktyg där ute.

Ett som jag nyligen börjat testa är October CMS, det är ett CMS men samtidigt ett ramverk då det ändå kräver att man faktiskt kan lite kod, HTML och CSS för att bygga sig en webbsajt.

Vad är då fördelen? Friheten. Du kan göra så enormt mycket mer i October än i t.ex WP men det kräver också lite mer jobb. Det är ett oerhört intuitivt system att jobba i med en avancerad editor som påminner om kodläget i t.ex Dreamweaver.

Det är oerhört simpelt att bygga teman och egna funktioner till skillnad från Wordpress där man ändå är lite låst hela tiden. Wordpress är, om en stor, låda som du måste hålla dig inom medan October låter dig skapa fritt. Men som sagt, det kräver mycket mer av dig som utvecklare och designer.

Det finns redan en del färdiga teman men även om man kör ett färdigt tema så kan man inte skapa sidor och annat i det utan att kunna HTML (och det andra). Allt skapas i kodläge.

Nackdelar då? Ja det är inget man bygger en hemsida i åt en klient som vill kunna uppdatera själv då det, som jag redan nämnt, kräver kunskaper i HTML.

Jag har inte petat så djupt i det än men lovar att återkomma när jag lärt mig lite mer om det, jag kan dock säga att jag gillar det. Jag gillar friheten som det ger mig.

www.melin.co
073 333 7 56

Annons:
deeman
2015-06-08 16:25
#1

Berätta gärna mer om:

Installation
Översättning till svenska
Tillägg och andra kopplingar

osv.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


deeman
2015-06-09 14:58
#2

#0  Hur sjuttsingen får man igång själv bloggdelen.
Ex. laddar hem ett tema - några s.k blogginlägg finns men när jag tittar i blogg delen så finns inget. och när jag gör ett inlägg så ser jag inget???

Verkar lite trixigt….

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


VanjaMaria
2015-06-20 15:04
#3

Hej!

Vilket bra tips. Jag har funderat på att lära mig Laravel, men har inte fått ändan ur ;)  

Jag har tidigare gjort hemsidor i WordPress, Joomla och Drupal men tycker helt klart att det är roligare att skriva kod själv.

deeman
2015-06-21 16:42
#4

Har provat en del nu, och jag skulle  inte rekommendera det som ett CMS att ersätta ex. WordPress, Drupal etc. Däremot så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att skapa statiska sidor i October CMS för att på så sätt få dem redigerbara samt med e mängd funktioner som finns att tillgå.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Upp till toppen
Annons: