Annons:
Etikettallmänt-om-webbutveckling
Läst 562 ggr
Stephanie
2015-04-14 21:36

Bästa sättet att lära sig/bli bättre?

Vad har ni för förslag till de som vill lära sig eller bli bättre på webbutveckling? Kanske tips på böcker, webbsidor, utbildningar eller annat? Eller så kan ni berätta hur ni själva har lärt er och vad som fungerat bäst för er. 🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
Anna
2015-04-15 10:03
#1

Jag får nog vara klyschig och säga öva. Öva, öva, öva - kika runt efter inspiration, försök återskapa men sätt en egen spinn på det. Utmana sig själv, försök lösa problem. När man stöter på problem går det utmärkt att googla (många träffar leder till StackOverflow för min del) och sedan lära sig utifrån det. Kopiera inte kod rakt av - försök tolka den och förstå den innan användning. Det sistnämnda hade jag problem med ganska länge, men till slut fastnar det mesta.

Jag har aldrig lärt mig från böcker eller liknande - men det finns säkert massor av bra sådana inom ämnet! 🙂

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Stephanie
2015-04-15 11:43
#2

Det där med att inte bara kopiera in kod håller jag med om! Jag blir galen när jag inte förstår något jag ska använda mig av och vill alltid förstå varför jag ska göra något. 🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Anna
2015-04-15 12:15
#3

#2 Jamen precis - det är lätt att tänka "det här ser ju bra ut, det spelar ju ingen roll om jag förstår så länge den funkar". Det är väl inget fel med det i sig, men man lär sig ju så mycket mer om man försöker sätta sig in i koden! 🙂

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Minimaysan
2015-04-15 22:03
#4

När jag började lära mig webbdesign använde jag (på skolans begäran) en bok som heter Learning web design - a beginners guide to HTML, CSS, Javascript and web graphics av Jennifer Niederst Robbins. Den var faktiskt väldigt bra och pedagogisk, man lärde sig snabbt.:)  Förutom den har jag lärt mig en del från Jon Ducketts böcker Javascript & Jquery och HTML & CSS. Väldigt grundläggande och bra. Sen blir det ju en del googlande med förstås;)

Davbjo
2015-04-16 11:02
#5

Man kan börja med att formulera en enkel idé till ett projekt, det ska dock vara något överkomligt som inte tar allt för lång tid. Sedan är det bara att börja söka efter exempelkod och sätta ihop allt tills det fungerar som man vill.

Efter det kan man expandera projektet med fler funktioner, på det viset lär man sig ganska fort och man får också se hur saker fungerar i praktiken.

Man tjänar också mycket tid och kraft på att lära sig hur man gör saker på ett bra sätt från första början, så få genvägar som möjligt föreslår jag. Det går att uppnå resultat med en massa ful-lösningar i koden, men lär man sig att göra saker korrekt har man igen det senare.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Upp till toppen
Annons: