Annons:
Etikettallmänt-om-webbutveckling
Läst 1045 ggr
MichaelE
2015-05-02 23:24

HTML5

Arbetar ni med HTML5 eller håller ni er till XHTML  eller HTML 4.01?

Motivera också gärna varför ni väljer just den/de standarden/standarderna.

Annons:
MichaelE
2015-05-02 23:28
#1

Själv använder jag av både XHTML och HTML5.

XHTML främst när jag vill vara lat och se till att webbsidan ska fungera för alla, oavsett webbläsare eller operativsystem.

HTML5 har jag börjat skrapa ordentligt på ytan och en av de mest spännande elementen är just canvas, man kan skapa allt möjligt tack vare det. HTML5 innehåller så mycket bra saker att alla större webbsidor som jag bygger upp hädanefter (dvs när jag inte är lat) kommer vara baserade på just HTML5.

smellcaramell
2015-05-02 23:37
#2

använder html 5 på skolan men har upptäckt att bland annat main taggen ej går att styla om man öppnar sidan i IE så det är rätt värdelöst :/

yeahsica
2015-05-03 05:11
#3

Jag använde länge XHTML Strict för att jag ville att webbsidorna skulle se likadana ut i "alla" webbläsare utan större ansträngning. Nu har jag dock gått över till HTML5. Gillar verkligen hur HTML5 är strukturerat, läsbarheten och enkelheten. Föredrar också att använda header-, nav-, main- och footer-taggarna istället för att bygga allt med div:ar, även om det egentligen blir samma sak.

badmatta
2015-05-03 12:56
#4

Använder HTML5 eftersom jag är indoktrinerad av högskolan att strida för den semantiska webben haha. Sedan tycker jag canvas är kul.

MichaelE
2015-05-03 20:23
#5

#2 använd htmlshiv så fungerar det i IE.

Reptilian Feline
2015-06-25 13:55
#6

Jag har hitintills mest använt HTML 4.01, men har börjat titta mer på HTML5 för vissa av elementen.

En fråga om canvas… är det snabbare än att ha bilden som en riktig bild eller är den bara bra som alternativ till PHP-styrda dynamiska grafiska element?

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

Annons:
MichaelE
2015-06-30 23:17
#7

#6 Canvas ska du helst använda vid grafiska animeringar som kräver musintegrationer. All annan animering ska göras med CSS och JavaScript.

Reptilian Feline
2015-07-01 16:13
#8

Jag tror du missförstod mig #7… Jag menade dynamiska = baserad på besökarens alt. databasens val. Animerad är ju en rörlig bild… det hade jag gjort i flash eller gif om jag nu ville ha med det.

Jag har i PHP skapat dynamiska knappar där det fanns en bakgrundsbild men där texten skapades från databasen beroende på vad kunden/besökaren hade valt. Knappens bild skapades på servern så att jag inte behövde rita nya knappar hela tiden för nya varor el. dyl.  PHP-skapade knappar kräver en del av servern och sidan kan därför bli lite långsammare. Frågan är: är canvas snabbare eller enklare än PHP i detta fall… eller för all del ?

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

MichaelE
2015-07-04 21:08
#9

#8 Du ska aldrig låta servern stå för den dynamiska biten, det är webbläsaren som ska stå för det. Dvs att du bör ersätta din kod med JavaScript och inte låta php göra den delen.

Reptilian Feline
2015-08-25 16:15
#10

#9 Sorry för det sena svaret.

Har du stor erfarenhet av att jobba med php? Hur kopplar du samman javascript med en MySQL-databas?

Jag har nu grottat ner mig i att konvertera min hemsida till en responsive HTML5 CSS3 kodning. Rätt kul :)

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

MichaelE
2015-08-30 12:41
#11

#10 Sök på xmlhttprequest och php så får du en hel del svar. Sen kan du söka på php och MySQL.

Jag har stor erfarenhet av alltihopa, men av tidsbrist hinner jag inte skriva mycket här.

W3Schools har massor med guider.

Upp till toppen
Annons: