01. Allmänt om webbutveckling

HTML5

2015-05-02 23:24 #0 av: MichaelE

Arbetar ni med HTML5 eller håller ni er till XHTML  eller HTML 4.01?

Motivera också gärna varför ni väljer just den/de standarden/standarderna.

Anmäl
2015-05-02 23:28 #1 av: MichaelE

Själv använder jag av både XHTML och HTML5.

XHTML främst när jag vill vara lat och se till att webbsidan ska fungera för alla, oavsett webbläsare eller operativsystem.

HTML5 har jag börjat skrapa ordentligt på ytan och en av de mest spännande elementen är just canvas, man kan skapa allt möjligt tack vare det. HTML5 innehåller så mycket bra saker att alla större webbsidor som jag bygger upp hädanefter (dvs när jag inte är lat) kommer vara baserade på just HTML5.

Anmäl
2015-05-02 23:37 #2 av: smellcaramell

använder html 5 på skolan men har upptäckt att bland annat main taggen ej går att styla om man öppnar sidan i IE så det är rätt värdelöst :/

Anmäl
2015-05-03 05:11 #3 av: yeahsica

Jag använde länge XHTML Strict för att jag ville att webbsidorna skulle se likadana ut i "alla" webbläsare utan större ansträngning. Nu har jag dock gått över till HTML5. Gillar verkligen hur HTML5 är strukturerat, läsbarheten och enkelheten. Föredrar också att använda header-, nav-, main- och footer-taggarna istället för att bygga allt med div:ar, även om det egentligen blir samma sak.


Anmäl
2015-05-03 12:56 #4 av: badmatta

Använder HTML5 eftersom jag är indoktrinerad av högskolan att strida för den semantiska webben haha. Sedan tycker jag canvas är kul. 

Anmäl
2015-05-03 20:23 #5 av: MichaelE

#2 använd htmlshiv så fungerar det i IE. 

Anmäl
2015-06-25 13:55 #6 av: Reptilian Feline

Jag har hitintills mest använt HTML 4.01, men har börjat titta mer på HTML5 för vissa av elementen.

En fråga om canvas... är det snabbare än att ha bilden som en riktig bild eller är den bara bra som alternativ till PHP-styrda dynamiska grafiska element?

Anmäl
2015-06-30 23:17 #7 av: MichaelE

#6 Canvas ska du helst använda vid grafiska animeringar som kräver musintegrationer. All annan animering ska göras med CSS och JavaScript.

Anmäl
2015-07-01 16:13 #8 av: Reptilian Feline

Jag tror du missförstod mig #7... Jag menade dynamiska = baserad på besökarens alt. databasens val. Animerad är ju en rörlig bild... det hade jag gjort i flash eller gif om jag nu ville ha med det.

Jag har i PHP skapat dynamiska knappar där det fanns en bakgrundsbild men där texten skapades från databasen beroende på vad kunden/besökaren hade valt. Knappens bild skapades på servern så att jag inte behövde rita nya knappar hela tiden för nya varor el. dyl.  PHP-skapade knappar kräver en del av servern och sidan kan därför bli lite långsammare. Frågan är: är canvas snabbare eller enklare än PHP i detta fall... eller för all del <svg>?

Anmäl
2015-07-04 21:08 #9 av: MichaelE

#8 Du ska aldrig låta servern stå för den dynamiska biten, det är webbläsaren som ska stå för det. Dvs att du bör ersätta din kod med JavaScript och inte låta php göra den delen.

Anmäl
2015-08-25 16:15 #10 av: Reptilian Feline

#9 Sorry för det sena svaret.

Har du stor erfarenhet av att jobba med php? Hur kopplar du samman javascript med en MySQL-databas?

Jag har nu grottat ner mig i att konvertera min hemsida till en responsive HTML5 CSS3 kodning. Rätt kul :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.