Annons:
Etikettoff-topic
Läst 775 ggr
[KB46ghx]
2015-10-03 09:06

Hjälp mig!!

Absolut ingen aning om jag skriver på rätt sajt, men vi kör på detta. Det är så att jag har en stuga i fjällen där det inte finns internet och inte alltid finns teckning (aldrig för dem med 3), däremot om man köper ett "stick" med internet på med Telia och sätter in det i datorn funkar internetet, men inte länge alls och segt som bare den. Vi har inga internet uttag i väggen så det går inte att koppla in någon router där. Då till min återstående fråga! Hur ska jag göra för att få så bra internet till huset som möjligt? Och som räcker länge och till typ fyra användare. Hjälp, kanske var otydligt, men jag kan verkligen inget inom sånt här.

Annons:
Aleya
2015-10-03 09:11
#1

Jag tänker väl att det skulle vara om man gräver in internet i stugan. Gör det är inte konstigt att stickan funkar dåligt om det är långt till närmaste mast. Det kanske dock kan finnas någon slags förstärkare som kan förstärka signalen. Men låter ändå som att problemet beror på den närmaste masten avstånd, så det kan ju bli knepigt att fixa

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[KB46ghx]
2015-10-04 03:24
#2

Nej vi har inte råd att gräva in fiber då det skulle kosta oss 350 000 tusen

yeahsica
2015-10-05 12:04
#3

Knepigt. Jag skulle börjat med att titta på vilka operatörer som har bäst täckning där stugan ligger. Telia har en täckningskarta här, Telenor här och Tre här t.ex. Sedan skulle jag valt operatör utefter det, för att få bästa möjliga förutsättningar. 

Om du vill ha mer data (fler GB) borde du bara kunna köpa ett större abonnemang hos din operatör, samma gäller för snabbare internet (fler Mbit/s). Snabbheten kan dock även bero på hur bra täckningen är.

Jag hittade också en artikel med tips för att få bättre täckning på mobila bredband. Den är från 2012 men kan kanske ge några idéer ändå.

Davbjo
2015-10-07 11:25
#4

Operatören Net1 har täckning där många andra saknar det, kan vara värt att undersöka närmare.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Lotoz
2015-11-12 01:09
#5

Kan bero på hur mycket data du betalar för, eller bara allmän dålig täckning. Så kallade döda zoner. Här är Bredbandskollens egna täckningskarta http://www.bredbandskollen.se/map

Peace

SEOSEON.com
2015-12-02 08:08
#6

Som Aleya påpekar så finns det 3G-förstärkare, det är bara att söka på "3G förstärkare" eller "3G repeater".

Jag har dock ingen erfarenhet av dessa, så jag vet inte hur bra de fungerar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: