Annons:
Etikettmarknadsföring-seo
Läst 590 ggr
[LoveUnite]1
11/13/15, 7:50 PM

Vilket är Bäst?

Jag använder mig av en 

index.php sida som resulterar till index.php?page= för varje delsida.

Allt är i php även headern så jag har samma titel och meta taggar till varje delsida.

Jag tycker att php är bekvämare att jobba med jämfört med html eftersom jag kan redigera till exempel menyn i meny.php och i endast en fil så ändras det i alla delsidor istället för att ändra på varje sida.

Jag är bara på amatör nivå.

Skulle dock vilja veta om PHP är bättre än HTML5?

Jag förstår inte riktigt hur jag kan behålla mina php filer som jag har nu men att kunna ha olika meta taggar och titlar i varje delsida, för ändrar jag header.php så ändras det till samma i alla delsidor, men meta taggarna ska ju vara anpassade till sin sida.

Några tips?

Annons:
IdaT
11/14/15, 11:18 AM
#1

Hämta metataggarna ur en databas sorterade med värdet av page?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

yeahsica
11/14/15, 12:03 PM
#2

All den kod inom taggar som inte är PHP i dina PHP-filer är HTML-kod. Så det är inte en fråga om vilket som är bäst av PHP och HTML, utan de båda "samarbetar" för att tillverka din hemsida så att säga. Om du vill kan du däremot göra om den HTML-kod du har idag till att matcha standarden för HTML5. Jag personligen gillar verkligen hur HTML5 är uppbyggt men det är ju en preferensfråga :)

För att ha olika meta-taggar och titlar till de olika sidorna kan du i din header.php använda dig utav if-satser och skriva liknande detta:

if (§_GET['page'] == "om") {
    här är meta-taggarna/titeln för sidan "om"
} else if  (§_GET['page'] == "kontakt") {
    här är meta-taggarna/titeln för sidan "kontakt"
}

Upp till toppen
Annons: