Annons:
Etikettuppbyggnad-optimering
Läst 792 ggr
Inkanyezi
2016-08-07 12:08

Irriterad av idiotiska och näsvisa meddelanden

Jag gick in på en webbsida som inte öppnades korrekt i FF, eftersom den var illa programmerad. Jag öppnade den då i stället i Opera, och sidan slängde upp ett meddelande om att jag använde en version av Opera "som vi inte längre stöder", och jag anmodades att uppdatera den. Alldeles självklart har jag den senaste versionen, så meddelandet var inte bara näsvist, utan också felaktigt.

Jag skulle önska att ingen webbdesigner är så korkad att han skriver en sådan popup, eftersom det inte handlar om att sidan inte stöder. Vad det handlade om var så klart att sidan var programmerad så att den inte stöddes av någon viss webbläsare, och inte i det här fallet Opera, som öppnade den korrekt, utan av Firefox, den allra senaste versionen, som jag uppdaterade idag.

Det är alltså en språklig miss. En webbsida "stöder" inte någonting, det kan den inte göra. Det är ren idioti att skriva en sådan text, och jag skulle önska att jag slipper se den idiotin en gång till, men sista idioten är nog inte född… 

Uppdaterade webbläsare stöder korrekt webbprogrammering, och när det är fel på en webbsida ligger det inte hos den som försöker öppna den, utan det beror på att den är illa programmerad. Meddelandet om att en viss läsare "inte stöds" är alltid felaktigt. Sidan kanske inte fungerar i en viss läsare, men det beror inte på att sidan skulle "stöda" någon annan webbläsare, utan det kan vara att webbläsaren saknar stöd för formatering som ingår i webbsidan som inte kan visas korrekt. I det här fallet hade Opera stöd för sidan, men det saknades i Firefox, och det saknas fortfarande efter uppdatering idag.

Jag orkar inte analysera var felet ligger, men den som är intresserad kan gå igenom källkod och formatering för att se hur man inte bör göra:
https://www.researchgate.net/publication/236128149_Medicines_from_microbiota

Annons:
Florrpan
2016-08-07 16:45
#1

Förstår knappt vad du pratar om.

En hemsida kan använda tekniker som inte än är implementerade i Webbläsaren du använder. T.ex många HTML5/CSS3 element saknade stöd i flera moderna webbläsare innan webbläsaren själv uppdaterades för att hantera dessa nymodigheter.

Så ditt påstående är fel. En hemsida KAN vara korrekt kodad men ändå inte stödjas av en webbläsare, om denne webbläsare inte har tekniken att översätta koderna korrekt.

Fick aldrig något meddelande när jag gick in på sidan du länkade, så jag har ingen aning om vad jag borde leta efter. Men en gissning är att det kanske är PDF läsaren för din webbläsare eller dylikt som var utdaterad.

Du förklarade aldrig vad som var fel, så svårt att gissa. Den fungerar felfritt för mig. Testad i Windows Explorer, Edge och Chrome.

Inkanyezi
2016-08-08 01:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Om du missade det Florrpan, var det påståendet att webbläsaren inte stöds av den som har skrivit webbsidan, alltså helt bakvänt mot hur det är, och du återger egentligen precis samma sak. Det är webbläsaren som har stöd för formateringen, och sidan stöder ingenting.

Jag blev helt enkelt irriterad över att webbprogrammeraren påstår att de stöder andra webbläsare, vilket ju inte är sant. Webbläsaren kan ha stöd för den formatering som har gjorts, eller inte, vilket visade sig i FF. Men där fick jag inget felmeddelande. Däremot gavs meddelandet i Opera, som visar sidan korrekt, och alltså stöder programmeringen.

Webbprogrammeraren påstår alltså att jag har en äldre version av Opera, som inte "stöds", och uppmanar mig att uppdatera; när jag har den senaste, och den faktiskt stöder webbsidans formatering. Att FF inte visar sidan rätt upptäckte jag ju själv ganska lätt.

Och nej, det handlar inte om något fel i en PDF-läsare, utan det är CSS-dokument och skript som innehåller någonting som FF inte klarar, men som Opera inte hade något problem med. Texten på webbsidan är inte presenterad som PDF.

Men min irritation beror på nonsensmeddelandet som var inlagt, och som dessutom var fel. Möjligen är det någon formatering som inte har implementerats i FF, men då hade det kanske varit bättre att slänga upp felmeddelande där?

När den länkade PDF-filen presenteras för FF utan CSS visas den korrekt:
https://www.researchgate.net/profile/Bernat_Olle/publication/236128149_Medicines_from_microbiota/links/5658ad0708aeafc2aac31bba.pdf

Florrpan
2016-08-08 13:04
#3

Tror du fått detta om bakfoten. 

Min banks hemsida hade inte stöd för Mobilt BankID genom FireFox, deras säkerhetssystem stödde endast Internet Explorer 9. Förstår du? Det går båda hållen. Men detta är mindre förekommande idag.

Men hursom, du gör en jättegrej av en liten grej. Du antar att det är programmeraren som skapat detta meddelande när det helt enkelt kan vara ett skript från det verktyget de använder som kollar kompatibilitet/version per automatik och notifierar en användare när det kanske kan strula. Det står inte SPECIFIKT vad som kan gå fel, eller hur?

Scriptet kanske behöver uppdateras, men om dom som skapat sidan vet att det har strulat så är det väl bara snällt att meddela att det KAN strula?
Om det nu inte strular i Opera kan väl du säga det till dom istället?

Texten på sidan ÄR en PDF-fil. Den verkar onekligen strula i kombination med något för dig. Jag vet inte vad. Jag tycker fortfarande du gör en jävligt stor grej av det hela.

Du är arg för att scriptet hade fel? Det är allt jag får ut av denna diskussion. Saker strular på nätet helt enkelt. 

Jag har nu testat Opera och FireFox utan några meddelanden om föråldrad version eller visningsfel. Så skriptet verkar ju ha upptäckt något som är utdaterat på din dator.

Sidan verkar inte vara illa programmerad, det verkar som du inte har det senaste installerat utifrån vad jag precis undersökt.

Inkanyezi
2016-08-08 13:27
#4

Nej, jag har inte fått något om bakfoten, men du försöker få det att se ut som om jag är okunnig.

Du har själv i #1 uttryckt det på precis samma sätt som jag. Min irritation handlar ju om att felmeddelandet är felaktigt, och du uttrycker precis som jag att det inte är webbsidan som stöder, utan att det är programmet som stöder webbsidan.

När det gäller Bank-ID, handlar det definitivt om ett stöd, som du får med hjälp av ett program som du installerar på din dator.

Och det skriptet "upptäckte" hos Opera var alltså fel. Det funkar utmärkt i Opera, felet finns i FF, och där får jag inget felmeddelande.

Och visst irriterades jag av att skriptet hade fel, men jag är inte arg, bara lite uppgiven inför det som kanske inte är så uppenbart. Det är svårt med programmering för hundratals olika system, där man hoppas att det man gör ska fungera överallt.

Det finns säkra metoder, och det finns sådana som är förutbestämda att strula. På just den här webbsidan handlar det om att de vill ha betalt, trettio dollar, för att lämna ut filen som innehåller informationen, och därför har de utformat ett skript som ska visa den på webbsidan, med hjälp av en CSS som innehåller något som ännu inte har implementerats i FF.

Att sedan skriptet sedan slänger upp ett felaktigt felmeddelande i Opera är så klart väldigt lyckat, när Opera faktiskt inte har några problem. 

Det visar bara att när man sjösätter en sida bör man testa den på så många olika plattformar som möjligt; Tizen, Android, Windows av alla olika smaker med valfri läsare från Microsoft; Mac och Linux och helst några till, med alla möjliga och omöjliga webbläsare, allra minst Chrome, Firefox, Opera, Safari, Vivaldi,  och younameit. 

Och att man blir lite irriterad över att få ett felmeddelande som är grundligt felaktigt och dessutom språkligt felaktigt (beträffande stöd) är ju inte mycket att orda om egentligen, men jag tycker att det är väldigt näsvist av en programmerare att skapa en felmeddelandetext som är grundligt fel där den hamnar, men inte dyker upp där den kanske skulle vara på sin plats. Man bör som webbprogrammerare vara lite mer ödmjuk och inte komma med påståenden som vid närmare betraktande visar sig felaktiga.

Florrpan
2016-08-09 00:48
#5

Det känns fortfarande inte som att du inte riktigt hänger med i hur allt fungerar, och tar till slutsatser du inte har någon aning om.

Vad stod det i meddelandet? Stod det VAD som inte stöds eller antar du att det handlar om CSS-stilar? Vet du med all säkerhet att det som inte "stöds" är en liten sak som CSS, eller är det bara ett antagande från din sida?

Jag tror att felet du har i FireFox inte är relaterat med meddelandet du får när du använder Opera. Ett meddelande som jag själv inte får när jag testar hemsidan med Opera.  Fast jag kanske gör fel? Du beskriver verkligen inget om meddelandet mer än att du har fel version av Opera. Jag har själv inga problem i någon av de nämnda webbläsarna, FF visar hemsidan 100% korrekt.

Det kan ju faktiskt varit så att du har senaste Opera, eller bara någon liten version bakom. Skriptet kanske fick fel versionsnummer och antog att du hade en äldre version?

Men till den viktiga punkten, även om du anser att deras ordval var fel, så tycker jag att det bara är bra att dom är medvetna vilka webbläsare som har brister i tekniken. Om någon av hemsidans funktioner inte har 100% stöd i Opera av någon anledning så är det i bådas intresse att veta om det. Deras enda lösning kanske är att berätta detta för besökaren?

Precis som förr i tiden slängde hemsidor väldigt ofta ut meddelanden om att man använder en föråldrad version av Internet Explorer.

Det är knasigt att du fick meddelandet om det nu visade sig att du hade senaste versionen av Opera.

Upp till toppen
Annons: