Annons:
Etikettallmänt-om-webbutveckling
Läst 639 ggr
Deviance
2016-09-04 03:46

Bildtext på bästa sätt?

Vad för html ska man bäst använda sig av för bildtexter? Till blogg tänker jag mest. Håller på att strukturera upp hur inlägg ska skrivas med lite mer rubriker och ordningen på h1, h2, h3 osv (eftersom bloggplattformen jag använder i deras grundmall lagt inläggsrubriker som h3 när det mer logiskt borde vara h2 så har jag tänkt att jag ska ordna allt sådant). 

Har fått koll på det mesta förutom bildtexter. Hur gör ni? Lägger man dem som typ en h5 eller något helt annat? Har tidigare bara skrivit med vanlig brödtext under men tycker inte det blir särskilt snyggt.

____________

hamstrar & fotografering

Annons:
Florrpan
2016-09-04 14:53
#1

h-taggarna ska endast användas på rubriker.

För brödtexter, dvs paragrafer, ska paragraf-taggen användas

H1  används oftast, och rekommenderat, endast en gång på en sida. 

H1 - Sidans namn,  namnet som representerar allt innehåll på den sidan.
- H2 - Blogginläggets rubrik
- H3 -  Underrubriker till inlägget

Exempel:

Produkter

Dator ASUS XXX

beskrivning av produkt

egenskap UltraHD

beskrivning av UltraHD på denna produkt

Anledningen till denna struktur handlar om sökmotoroptimering, för att sökmotorer ska kunna strukturera och prioritera innehållet.

Florrpan
2016-09-04 22:23
#2

En uppdatering.. pratar du WordPress eller någon annan bloggplattform?
Inser att du kanske inte ens hanterar HTML koderna då du skrev brödtext.

Blir brödtexten inte "snygg" ? Är det fonten du tycker är ful? Vill du visa hemsida eller beskriva mer om vad du arbetar på?

Deviance
2016-09-09 22:05
#3

Ja, att H-klasserna är till rubriker endast har jag koll på. Det är uppstyrt  (h2=inläggsrubrik, h3=rubrik i inlägg, h4=underrubrik osv). Men vilken sorts tag ska jag använda för bildtexter?Men rubrikerna är jag nöjda med nu tänker mest på bildtexterna om det finns ngt särkskilt anpassad HTML gjort för bildtext eller om jag bara ska köra vidare på

.

Brödtexten är snygg men tycker inte det är snyggt att skriva ett blogginlägg med bara brödtext (om det är ett strukturerat inlägg dvs, enkla dagboksinlägg har bara brödtext och ev. bildtexter). Det var det jag menade :) 

Använder mig av blogg.se och det är min egen blogg. Så mina projekt för att skriva snyggare inlägg.  Kan ju redan säga att jag är medveten om att utförandet inte är 100% perfekt men lär mig lite nytt varje gång jag är inne och pillar. Finns säkerligen "fulkod".

____________

hamstrar & fotografering

Upp till toppen
Annons: