Annons:
Etikettmjukvara-hårdvara
Läst 1077 ggr
Hakanzzon97
10/13/16, 11:59 PM

Adobe Muse

Hur e det att lära sig muse , är det ett bra program att bygga en hemsida via , nu i början , att så lära sig lite om hemsidor , har haft att göra med wordpress men det känns helt värdelös för att du inte kan ändra hur du vill exakt . Har haft göra med notepad++ ifrån skolan då jag hade webbutveckling ett men det var knappt något vi gick igenom , så frågan i helhet är om Adobes muse är ett bra program att strukterar upp en hemsida via just nu.

Annons:
SEOSEON.com
10/14/16, 8:53 AM
#1

Du kan absolut ändra Wordpress exakt hur du vill. Om du använder Wordpress.com får du väldigt begränsad förmåga att göra ändringar, men om du har en webbserver så kan du ladda hem och använda Wordpress.org istället (båda är gratis). 

Om du kan HTML/CSS och en gnutta PHP kan du få Wordpress att se ut precis hur som helst - börja med ett färdigt tema och ändra det som du vill. Även om du inte kan koda alls så kan du ändra väldigt mycket med inställningar, widgets, plugins, etc.

Jag har aldrig provat Adobe Muse, men det verkar som ett bra verktyg om du absolut inte vill koda. Problemen med den typen av webbdesign är att koden kan bli väldigt tung och komplicerad, så att webbplatsen laddas långsammare, samt att det är svårt att kontinuerligt driva sidan. De passar helt enkelt bättre som statiska sidor.

Ta en titt på recensionen på SiteBuilderReport. Citat:
"Not recommended unless you’re desperate for a 'Photoshop for websites.'"

Hakanzzon97
10/14/16, 1:12 PM
#2

Okej , tackar för svaret ! Asså ska inte vara något så svårt själva på sidan , mer en test sida nu för att visa upp för min far, som driver en advokat firma och har en rent ut sagt dålig hemsida , så han ville jag skulle se om jag kunde förbättra den lite. Hade tänkt mig muse för att då lära dem senare hur de själva uppdaterar hemsidan osv , så tänkte muse är ett lätt program för dem att lära sig.

Florrpan
10/15/16, 12:05 AM
#3

Jag rekommenderar definitivt att du använder WordPress, för din pappas skull.
Det är mycket att ta in och lära sig när det kommer till att bygga om det själv. Men det finns genvägar dit. Det finns flertalet gratis teman, eller varför inte betala för väldigt bra teman? (din far har ju trots allt en firma). Det finns även massvis med plugins för att göra det du vill göra.

Som SEOSEON sa måste man använda sig av egenhostad WordPress installation. Alla webbhotell idag har "one-click" installation för WordPress.

Elementor, som är ett gratis tillägg till WordPress, ger dig det du behöver för att kunna designa vilken hemsida som helst.

https://elementor.com/

Om du ska bygga om din fars existerande sida  så är det mycket du bör lära dig att ta hänsyn till. T.ex hur hans sida redan rankas på Google, och att du inte vill förstöra hans existerande ranker, om han har en någorlunda rank.

Jag rekommenderar att du leker runt med WP i en lokal installation, enklast med t.ex InstantWP för PC.
http://www.instantwp.com/

Jag vill bara nämna att 26% av ALLA hemsidor på webben drivs av WordPress. Så att påstå att du inte kan bygga om det precis som du vill är ett grovt påstående. Jag utvecklar själv i WordPress precis som jag vill. Det är viktigt att veta att WordPress endast är ett system som hanterar din data, användare mm. Men du bestämmer själv hur allt ska se ut och fungera. Det enda som  begränsar dig är din kunskap om verktyget. Återkom om du vill ha mer hjälp!

Hakanzzon97
10/15/16, 1:19 AM
#4

Alltså förstår ditt tänkande, själva muse har jag själv fått rekommenderat av en annan webbdesigner, förstår det som är bra med wordpress, använde det i skolan, där finns positiva saker med den sorten men vet inte kändes inte rätt att bygga på så för du använder färdiga teman, han vill kunna ska något eget, därför tänkte jag mig programmet muse då för han vill göra det till sin stil. 

sen en annan sak till , hur menar du med rankingen på google ,  alltså hur får jag den att stanna kvar där? försvinner deras ranking direkt efter jag ändrar hemsidan men behåller kvar själva domän namnet och samma hotell osv ?

Florrpan
10/15/16, 3:33 AM
#5

#4 Nej… du kan bygga dina egna teman om du vill, inget hindrar dig. Länkar resurser i slutet av inlägget. MEN, du kan köra ett blankt tema och använda Page Builder likt Elementor, som jag länkade. Då har ni full kontroll över hela designen utan att behöva koda något.

Kolla denna sida, sen trycker du "Try the Demo". Där får du se en page builder in-action. Precis så fungerar Elementor, som är gratis. (jag har själv köpt BeaverBuilder)
https://www.wpbeaverbuilder.com/

För att bygga ditt eget tema kan du starta blankt från t.ex Underscores temat
http://underscores.me/
I det temat finns inget annat än grunden för vad som behövs i ett WP tema. Du får själv bygga din layout, lägga till funktioner, koda CSS & HTML mm. Har själv byggt alla mina WP hemsidor med _s.

Här är ett gratis tema som fungerar bra med Page Builders
https://siteorigin.com/theme/vantage/

Angående google så är det viktigt att länkar mm förblir densamme. När man laddar upp en ny hemsida kan man genom googles verktyg styra om de länkar google redan rankat så att inte användare möts av brutna länkar. Det är något du får gröta in dig i själv. Men om din fars hemsida är väldigt viktig för hans företag, och det är en stor del av av företaget och hur han syns och får kunder, så måste du gå försiktigt fram.

Med det sagt, ni kanske inte har större krav på hemsidans funktionalitet. Muse kanske är precis det ni behöver. Jag använder inte det då jag kodar alla hemsidor själv och ritar ut layouten i Photoshop.

Förespråkar bara WordPress eftersom det har ett brett utbud av verktyg så som SEO optimering, kalendrar, bokningssystem, cacheverktyg, hantering av data mm.

Hakanzzon97
10/15/16, 1:32 PM
#6

Tackar för allt, och hjälpen med hur jag ska arbeta med det, du har gett bra kommentarer med wordpress så ska visa han det och se om det blir det vi använder istället. Tackar för all hjälp. 

Det med google så ja hemsidan är ju viktig på sätt och vis för dem ska börja nu använda den för att marknadsföra igenom den alltså att dem visa upp den på ställen så att hemsidan syns , därför han vill ha en ny för att den som är redan är rätt tråkig tycker han.

http://advokatwilensky.se/ så ser den ut just nu om jag har förstått den rätt så är den byggd via wordpress, men som min pappa sa han tycker den ser helt oproffsig ut. 

Vet inte om du kanske har ett tema som du kan tipsa om som kan funka bra till en advokat firma kanske? 

sen också med att hemsidan ska vara 2 språkig alltså man ska kunna välja emellan svenska och engelska måste jag hitta ett tema som har det redan inlagt eller kan jag göra så jag får 2 olika hemsidor i en hemsida om du förstår hur jag tänker.

Annons:
Florrpan
10/15/16, 2:43 PM
#7

Det är jättebra att sidan redan finns i WordPress! Det gör ditt arbete lättare.
Om hemsidan redan är byggd i WordPress rekommenderar jag att du gör en kopia av den och installerar den på din dator. Använd All in one WP migration pluginet för att göra kopian. Installera sedan det pluginet i din lokala version av wordpress och importera kopian.

Utan att låta oförskämd, men jag antar att du inte är en designer eller webbutvecklare, och saknar erfarenhet av SEO och allt där runtomkring.

Det hälsosammaste för din fars företag skulle vara att låta en erfaren person ta en titt på sidan och planera ombyggnationen så att han får en professionell hemsida som kan driva företaget till större vinst. Att låta sin son bygga hemsidan, utan några erfarenheter, kan vara förödande om något går fel. Hoppas du förstår vad jag menar.

Men det viktiga är att du ALDRIG arbetar med den riktiga hemsidan, arbeta endast med en kopia.

Det finns plugin för språk, t.ex  WPML.

Kan inte rekommendera ett tema. Alla teman som finns fungerar nog till det du behöver. Det handlar om hur man själv planerar innehållet på sidan, inte om hur temat ser ut. Jag har redan länkat till ett tema som troligen fungerar för dig.

Ett tips. Planera hur du vill att sidan ska se ut. Menyn, innehåll mm. Skissa på papper. Välj sedan ett tema som du tror fungerar. Det var därför jag tipsade om Elementor Page Builder. Då kan du nästintill använda viket tema som helst, men själv bestämma hur layouten ska se ut.

Veda
10/15/16, 7:09 PM
#8

Sidan är ju redan tvåspråkig, så det bör ju fungera med vilket tema som helst. 

Gör en kopia och lägg någon annanstans och testa hur det ser ut med andra teman. Det finns hur många som helst att välja mellan. De som man betalar för brukar vara mer genomarbetade, men det är ingen garanti. Ibland kan man testa en lightversion innan man köper.

Hakanzzon97
10/15/16, 10:28 PM
#9

#7 jag förstår hur du menar har inte direkt efarenhet , har ju gått webbutveckling 1 och 2 i skolan fick B i båda kurserna , har sedan också använt mig av html och css men känner att inte behövs bygga från grunden tack vare att ska ju ha dugligt till min far, sedan var det med dem hade kollat upp lite olika andra som hade kunnat bygga hemsidan men de hade några extrema priser , alltså så här kommer jag göra jag kommer ju inte jobba med den riktiga sidan bara göra en kopia ja , sen gör jag den och går till den webbdesignern som har tipsat mig om muse och han kollar igenom allting innan han hjälper mig fixa upp sidan till dem . Alltså kommer jag bara skapa en ny sida till dem men kommer inte ladda upp den själv , det kommer den riktiga webbdesignern som agerar som konsult just nu för detta projekt för pappa vill hellre ha detta via oss 2 för att vi är familj och då blir det mer seriösare och inte lika dyrt för han , han andra som hjälper mig är utbildad webbdesigner men har inte tiden själv för att bygga så därför gör jag det och går via han innan vi laddar upp hemsidan. 

#8 Veda okeej , tack så mycket var bara det jag var mer nyfiken på när det gällde det där  :)

Hakanzzon97
10/15/16, 10:31 PM
#10

Men har fått jätte bra hjälp av er och uppskattar detta enormt mycket ! Jag kommer nog börja nu på måndag att börja skissa lite , kan ju slännga upp ett inlägg när den är färdig skissad och se hur ni tycker och hur ni tycker den fungerar för att få bättre kritik av er som har efarenhet inom webbdesign :)

Florrpan
10/15/16, 10:42 PM
#11

#10 Låter fint! Lycka till!

Se till att lära dig hantera WordPress någorlunda bra också, det är ganska viktigt. Speciellt säkerheten bakom siten.

T.ex, använd aldrig "admin" som användare. Då blir sidan hackad på nolltid. Ha alltid säkra lösenord.

Se till att WordPress är uppdaterad till senaste versionen (såg att din fars sida inte var på nyaste versionen). Men uppdatera aldrig den riktiga sidan fören du testat det på en test-kopia av din fars sida, för att se till att allt fungerar.

Några plugin som jag rekommenderar att ni använder, om ni inte har dom än.
Yoast SEO (För hjälp med sökmotoroptimering)
All In One WP Security & Firewall (Säkerhet mm)
All-in-One WP Migration (Skapa kopior av sidan för att ladda ner)
BackWPup (backups)

Hakanzzon97
10/15/16, 10:54 PM
#12

#11 tackar så mycket för hjälpen ! är enormt tacksam och ja klart använder inte admin som log in , och ja skriver ner det på  ett papper kör sånt lösenord med olika tecken och kombinationer och skriver ner det på papper och inte data för man vet aldrig vad som händer med sin egen.

Upp till toppen
Annons: