Annons:
Etikettformgivning-design
Läst 731 ggr
Novelia
4/13/18, 8:01 AM

Ändringar i wordpress

Mitt företag har en hemsida i wordpress men ingen som är kunnig inom området. Jag har lärt mig hur man formar en del saker men det jag nu skulle behövs veta hur man gör är: 1. Hur får jag rutan på första sidan att bli större så att jag kan publicera fler aktuella saker med exempelvis en stor bild? 2. Hur kommer jag åt att ändra tema som wordpress så ivrigt går ut med att man ska kunna på ett enkelt sätt? Jag verkar behöva ladda ner ett program eller har inte åtkomst till den biten?

I have no sympathy for people without empathy

Annons:
Novelia
4/13/18, 8:03 AM
#1

Jag skulle även vilja ändra loggan uppe i vänstra hörnet till en större logga. Jag vet hur jag byter loggan, men det är hur man förändrar storlekar på de olika bitarna jag vill lära mig :)

I have no sympathy for people without empathy

yeahsica
4/13/18, 9:04 PM
#2

Är det wordpress.com eller en egen WordPress-installation ni använder?

På wordpress.com kan ni inte göra ändringar i designen själva om ni inte köper till ett "abonnemang" hos dem, utan då kan ni bara ändra designen genom att byta tema. Men tema ska ni alltså kunna byta oavsett! Kan förklara hur ni ska göra det så fort jag vet om det är wordpress.com eller egen WordPress det gäller :)

För att hjälpa dig med fråga 1 och logo-frågan skulle jag behöva veta vilket tema ni använder alternativt er hemsideadress.

Novelia
4/15/18, 3:31 PM
#3

Hur tar jag reda på om det är wordpress.com eller egen installation? Vi använder wordpress 3.5.1, om det säger något? "Karma" är vårat tema :) vi betalar för hemsidan.

I have no sympathy for people without empathy

Novelia
4/15/18, 3:34 PM
#4

Det finns en tillgänglig uppdatering 4.9.5, bör jag uppdatera? 😅

I have no sympathy for people without empathy

yeahsica
4/15/18, 3:45 PM
#5

Det låter som att ni använder en egen installation eftersom ni betalar separat för hemsidan och dessutom inte har senaste versionen installerad :)

Ni borde verkligen uppdatera både WordPress och eventuella tillägg. MEN innan du uppdaterar skulle jag rekommendera att ta en backup! Det gör ni genom att gå in på Verktyg -> Exportera -> Klicka i "Allt innehåll" och sedan trycka på Ladda ner exportfil. Obs! Detta sparar endast ner hemsidans text och sidor och så vidare, bilder måstes sparas ner separat. Det lättaste sättet att spara ner bilderna på är att ladda ner ett tillägg som heter DownML. När det är installerat går det att klicka på det i menyn bara och sedan välja att ladda ner filen som visas (i form av en zip-fil).

yeahsica
4/15/18, 3:47 PM
#6
Annons:
Novelia
4/16/18, 2:24 PM
#7

Men vilken bra sida du länkade, tack :D Jag kan inte uppdatera utan sidan hänvisar mig till ett webbhotell som jag inte vet vad det är. Jag hittar ingen support jag kan kontakta heller.

I have no sympathy for people without empathy

yeahsica
4/16/18, 8:45 PM
#8

Sidan jag länkade var en demo med ett tema som heter Karma bara, för att jag tänkte om det är det temat ni har. (Hittade inget tema som heter Karma när jag sökte nämligen). 

Det låter konstigt; det ska gå att uppdatera via adminpanelen utan att blanda in webbhotellet. Vet inte riktigt hur jag ska hjälpa dig i så fall :/ Svårt via text utan att själv ha tillgång till hemsidan.

Novelia
4/17/18, 8:20 AM
#9

Då missförstod jag sidan. Det såg ut som att den hade olika sidor man kunde klicka sig in på som sedan förklarar hur man gör de olika momenten. jag kom aldrig så långt att jag klickade mig vidare in bland de olika utan sparade länken som favorit. Jag förstår det. Tack för att du försökte :) Det är synd att man inte kan ringa någon support. Hemsidan verkar låst på något sätt.. dessutom är jag ganska oteknisk 😅 Dålig kombo.

I have no sympathy for people without empathy

Veda
4/20/18, 7:32 PM
#10

Kommer du in i en administrationspanel när du loggar in på sidan? 

Det är lite pyssel att lära sig Wordpress även om man gjort html-sidor sedan tidigare. Själv gjorde jag den erfarenheten för några år sedan. Tyvärr är det så att vissa teman är lätta att ändra medan andra näst intill omöjliga att göra som man vill med. Sen finns det teman som är mariga att förstå från början men när man kommit på knepen kan de vara jättebra att fixa med.

Vanligtvis brukar det vara lättare att anpassa betal-teman än gratis-teman. Men den första wordpress-sidan jag gjorde åt en förening är ett gratistema som jag har gjort om mycket (och även gjort en del misstag med).  Det här temat https://sv.wordpress.org/themes/atahualpa/ gjorde jag det här utav http://obackaringen.se/ . Men det är flera år sedan och temat är gammalt, men jag vill visa att det går även att förändra gratisteman om man kämpar på. Men eftersom jag inte kunde något om Wordpress när jag började tog det tre månader och jag gjorde som sagt en massa misstag.

Man ska t.ex. inte ändra direkt i temat utan skapa ett "barntema" som man ändrar i. Då kan man uppdatera sitt tema utan att alla ändringar skrivs över.

Veda
4/20/18, 7:39 PM
#11

Jag sökte på Karma och hittar ett betaltema som ThemeForest säljer. Deras teman brukar vara genomarbetade och fungera bra. Det temat innehåller ett plugin som heter Visual Composer, som jag tycker är mycket bra. Men det var lite svårt att förstå till att börja med och det går troligen inte att uppdatera om det ingår i temat. Men det funkar fortsättningsvis ändå.

Upp till toppen
Annons: